همانطور كه ما حضرت علي (ع) را الگوي بشريت قرار داده ايم ، حضرت فاطمه زهرا (س) را نيز الگويي براي بشريت قرار داده ايم؛ در حالي كه ما امام حسين (ع) را داريم ، حضرت زينب (س) را نيز داريم؛ بنابراين براي درك عمق شخصيت آنها بايد از جنسيت خلاص شويم. زيرا در ارزش …
منبع: خبرگذاري ايواره
شأن «حقطلبي» در سيره فاطمي
شأن «حقطلبي» در سيره فاطمي https://evarah.ir/2021/01/شأن-حقطلبي-در-سيره-فاطمي/ ايواره Thu, 14 Jan 2021 07:38:57 0000 عمومي https://evarah.ir/2021/01/شأن-حقطلبي-در-سيره-فاطمي/
همانطور كه ما حضرت علي (ع) را الگوي بشريت قرار داده ايم ، حضرت فاطمه زهرا (س) را نيز الگويي براي بشريت قرار داده ايم؛ در حالي كه ما امام حسين (ع) را داريم ، حضرت زينب (س) را نيز داريم؛ بنابراين براي درك عمق شخصيت آنها بايد از جنسيت خلاص شويم. زيرا در ارزش …
منبع: خبرگذاري ايواره
شأن «حقطلبي» در سيره فاطمي
همانطور كه ما حضرت علي (ع) را الگوي بشريت قرار داده ايم ، حضرت فاطمه زهرا (س) را نيز الگويي براي بشريت قرار داده ايم؛ در حالي كه ما امام حسين (ع) را داريم ، حضرت زينب (س) را نيز داريم؛ بنابراين براي درك عمق شخصيت آنها بايد از جنسيت خلاص شويم. زيرا در ارزش ها و كمال ، هيچ تفاوتي بين زن و مرد وجود ندارد. درس هاي زندگي فاطمه زهرا (سلام الله عليها) براي جامعه امروز ما كافي است.
به گزارش ايواره ، سيد محمد علي ايازي ، قرآن پژوه و استاد دانشگاه در گازتا ايران نوشت: 1- حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) شخصيتي چند بعدي دارد؛ كمال ايمان ، اخلاق متدين ، آگاهي ، درك و دانش بالا در زمينه امور شخصي ، خانواده و جامعه هر يك در جايگاه خود مهم هستند. يكي از ويژگيهاي خارق العاده حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) جنبه “عدالت جويي” شخصيت وي است كه در قرآن و حديث بر آن تأكيد شده است. همه ما ، علاوه بر جنبه هاي مذهبي ، بايد هميشه به عنوان يك انسان مدافع حقوق و عدالت باشيم. اما بايد بدانيم كه حمايت از حقوق نيز هزينه ها و عواقبي دارد. در آيات و روايات ما به اين موضوع پرداخته شده و راهي ارائه شده است: كساني كه مي گويند: پروردگارا ، پس انتقام بگير ، پس از آنها نترس و نگران آنها نباش. “كساني كه گفتند: خالق ما خداست و در اين كلمه پايدار ماند ، هيچ ترس ، اندوه ، غم و اندوهي براي آنها وجود نخواهد داشت”؛ يعني كساني كه خود را در مسير حقيقت و خدا قرار داده و دچار مشكل مي شوند؛ اما آنها مقاومت مي كنند و از حق دفاع مي كنند ، نگران نباشيد و نترسيد. اين مقاومت سرانجام به كسب و پيروزي آنها منجر مي شود.
2- اما بعد ديگري از شخصيت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) پس از رحلت پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) آشكار شد. هنگامي كه مدينه در وضعيت بحراني قرار داشت و تعديلاتي انجام شد ، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) ، كه توسط پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) پرورش يافت و شرح حال وي در خانه وحي و آشنا به قرآن كريم و خلق و خوي مولاي متقيان ، علي (ع) و آگاه از اوضاع سياسي و آنها افراد اجتماعي زمان خود بودند زيرا معتقد بودند كه بايد مردم را آگاه كرد ، به خانه دوستان رفتند و براي آنها توضيح دادند شرايط و موقعيت حضرت علي (ع).
اين رفتار اجتماعي حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) فقط دنبال عدالت نيست؛ بلكه شاهدي بر شخصيت فعال و تأثيرگذار اجتماعي آنها ، صرف نظر از جنسيت است. اين اقدام حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) نوعي «محافظت» است كه جنبه شخصي و احساسي ندارد. در واقع حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) با شدت دفاع از حقيقت دفاع كرد تا اينكه بيمار شد و بيماري منجر به مرگ وي شد.
3- الگوبرداري از سنت فاطمي و حوزه بنيانگذاري حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) بسيار گسترده است؛ از ارزشهاي اخلاقي و اجتماعي آنها گرفته تا شيوه زندگي آنها. اما يكي از نكاتي كه در مورد زندگي حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) قابل تأمل است ، “ظرفيت هاي زندگي اجتماعي” وي از جمله حضور در جامعه ، هنر ارتباط با مردم و توانايي هاي وي است. صحبت كردن. در خطبه معروف حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) ، خصوصيات علمي و اشراف آن به سيره پيامبر (ص) و تعاليم قرآن كاملاً مشهود است ، بنابراين مي توان آن را “احياگر سنت نبوي” ناميد. ” اگر به نحوه ايراد خطبه او توجه كنيم ، در مي يابيم كه در اين خطبه از منطق و استدلال زيادي استفاده شده و نحوه ورود و خروج وي به بحث بسيار حكيمانه است. بسياري از ما توانايي تكلم نداريم. در حقيقت ، اگر دانش گفتاري خود را افزايش دهيم ، مي توانيم از حقوق خود و ديگران بسيار بهتر محافظت و تأثير بگذاريم. صحبت با “چگونه صحبت كنيم” و “چه زماني صحبت كنيم” و “چه لحني صحبت كنيم” متفاوت است. امروز اين توانايي را “توانايي كلامي” مي نامند كه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) به عنوان حضرت زينب (سلام الله عليها) اين ويژگي را به كمال رسانده است. اينها همه موادي هستند كه ما بايد آنها را به روز كنيم و شخصيت بزرگان خود را در جامعه امروز و در نسل جوان به كار گيريم.
4- اينكه ما فقط به حجاب ، عفاف و سبك زندگي حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) توجه مي كنيم و اخلاق و كرامات انساني اين بانوي بزرگوار را ناديده مي گيريم ، در واقع مثله شدن شخصيت والاي وي است نه توجه به جنبه هاي مهم شخصيتي او. زن بودن جنسيت اين زن نجيب به اين معني نيست كه آنها تنها الگوي زنان جامعه هستند. همانطور كه حضرت علي (ع) را الگوي بشريت قرار داده ايم ، حضرت فاطمه زهرا (س) را نيز الگوي بشريت قرار داده ايم؛ در حالي كه ما امام حسين (ع) را داريم ، حضرت زينب (س) را نيز داريم؛ بنابراين بايد جنسيت را از بين ببريم تا عمق شخصيت آنها را درك كنيم. زيرا در ارزشها و كمال ، هيچ تفاوتي بين زن و مرد وجود ندارد. درس هاي زندگي فاطمه زهرا (س) براي جامعه امروز ما كافي است؛ دفاع از حقيقت ، مظاهر حيا ، موازين ايمان ، وظايف ديني ، سلوك اجتماعي و خصلت اخلاقي از نقاط عطف سنت فاطميون است كه زمينه بنيان خود را براي نسل حاضر گسترش مي دهد.
انتهاي پيام
منبع: خبرگذاري ايواره
شأن «حقطلبي» در سيره فاطمي