دنياي 77 / بوشهر خليج فارس دريايي كم عمق نيمه متصل است كه با اقيانوس هند تبادل آب كمي دارد. وجود ذخاير عظيم نفت و گاز در منطقه منجر به توسعه فعاليتهاي صنعتي و اقتصادي مانند حفاري ، استخراج و حمل فرآورده هاي نفتي شده است كه يكي از مهمترين ابزار ورود آلاينده ها ، …
آيا خليج فارس از شر لكههاي نفتي رها ميشود؟ https://d77.ir/آيا-خليج-فارس-از-شر-لكههاي-نفتي-رها-مي/ دنياي 77 Fri, 05 Mar 2021 23:33:37 0000 اقتصاد و مالي https://d77.ir/آيا-خليج-فارس-از-شر-لكههاي-نفتي-رها-مي/ دنياي 77 / بوشهر خليج فارس دريايي كم عمق نيمه متصل است كه با اقيانوس هند تبادل آب كمي دارد. وجود ذخاير عظيم نفت و گاز در منطقه منجر به توسعه فعاليتهاي صنعتي و اقتصادي مانند حفاري ، استخراج و حمل فرآورده هاي نفتي شده است كه يكي از مهمترين ابزار ورود آلاينده ها ، …
دنياي 77 / بوشهر خليج فارس دريايي كم عمق نيمه متصل است كه با اقيانوس هند تبادل آب كمي دارد. وجود ذخاير عظيم نفت و گاز در منطقه منجر به توسعه فعاليتهاي صنعتي و اقتصادي مانند حفاري ، استخراج و حمل فرآورده هاي نفتي شده است كه يكي از مهمترين ابزار ورود آلاينده ها ، به ويژه آلودگي هاي نفتي است. اين آلاينده ها هميشه به عنوان مخرب ترين آسيب زيست محيطي در مناطق نفت خيز شناخته شده اند.
در سال هاي اخير ، كاهش آلودگي هاي دريايي به يكي از جدي ترين چالش هاي مسئولان و متوليان كشور براي حفاظت از سلامت زيستگاه آبزيان و حيات دريايي كشور تبديل شده است كه اقدامات عملي و كاربردي در اين زمينه را مي طلبد.
به گزارش دنياي 77 ، با هماهنگي اين تلاش ها اداره كل بنادر و كشتيراني استان بوشهر با حضور وزير راه و شهرسازي پروژه راه اندازي كشتي ويژه مقابله با آلودگي هاي نفتي (درياي پاك 1) )
تولد درياي زلال.
فرمانده كشتي Clear Sea Ship 1 در گفت وگو با دنياي 77 اظهار داشت: نقشه ها و نقشه هاي اوليه Clear Sea 1 توسط يك شركت نروژي ايجاد و سپس كار ساخت آن به يكي از شركت هاي ساختماني داخلي سپرده شد. با اين حال ، به دليل ممنوعيت ، اين همكاري پايان يافت و چند سال بعد ، به لطف تلاش مهندسان محلي و نظارت بر بنادر و شركت هاي حمل و نقل ، اين كشتي به مرحله تكميلي خود رفت و توانست به مراتب بيشتر فعاليت كند -تاريخ دانش.
مهيار مراديان افزود: بوشهر اولين استاني است كه براي مقابله با آلودگي هاي نقطه اي از طريق اين كشتي ابتكار عمل را آغاز كرده و ساير استان ها ممكن است در زمينه ناوبري فعاليت بيشتري داشته باشند ، اما بوشهر مي تواند مبنايي براي مبارزه با آلودگي هاي دريايي باشد كه در هيچ جاي ديگر نيست. نه و اين بسيار آغاز شد خوب.
وي همچنين درباره تخصيص اين كشتي ها در استان بوشهر توضيح داد: وجود بيشترين تعداد خطوط لوله انتقال نفت زيردريايي در خارگ ، خارگو ، منطقه زناوه ؛ اين استان نفت خيز به خوزستان متصل است و وجود چاه هاي نفت و گاز در پارس جنوبي اين استان را به سيستم هاي نفتي دريايي و قفسه هاي قاره اي متصل كرده است و باعث شده هيئت مديره سازمان بنادر دريايي استان بوشهر را شامل شود.
سكان داران آلوده و نجات دريايي
يك مدرس دانشگاه دريايي و دريايي جمهوري اسلامي ايران گفت: “كاهش اثرات مضر آلودگي نفتي و ميعانات گازي از مهمترين دستاوردهاي كشتي است.
سروان مراديان افزود: طي دهه هاي گذشته ، كشتي هاي كوچك به دور سكوها مي چرخيدند و اطلاعات بدست آمده را در اختيار تيم هاي بازرسي قرار مي دادند و تيم هاي اعزامي مقادير اندكي از آلاينده ها را حذف مي كردند كه اين امر صرفه جويي در وقت و دشواري بود. اما اكنون وجود يك كشتي تميز دريايي ميزان آلودگي دريافتي از دريا را افزايش مي دهد كه با امكانات نصب شده در آن به سرعت منتقل مي شود.
وي خاطرنشان كرد: از ديگر برنامه هاي اين كشتي مي توان به عرشه گسترده اي براي حوادث دريايي و قايق هاي امداد اشاره كرد كه به عنوان يك كشتي مادر كارهاي نجات را در منطقه انجام مي دهد.
وي ادامه داد: درياپاك 1 اولين كشتي برقي بنادر و شركت هاي دريايي كشور است كه نيازي به صرف انرژي زيادي در ناوبري با سيستم كاملاً رايانه اي ندارد.
اعتبار بين المللي كسب كنيد
اين ناخدا كه نزديك به 30 سال تجربه در دريانوردي محدود و ساحلي دارد و دوره هاي آموزشي را در انگليس و سنگاپور به پايان رسانده است ، تأكيد كرد: “اين يك سيستم دريايي بين المللي است و بنا به درخواست همسايگان جنوبي خليج فارس كه از آلودگي محيط زيست. “من به شما كمك مي كنم تا به شهرت بين المللي برسيد.
مهيارار مراديان در مورد تطبيق پذيري كشتي گفت: “حفاري هاي دريايي و همچنين فرآورده هاي نفتي هميشه مي توانند در محيط زيست آزاد شوند. Sea Pak 1 داراي سيستمي است كه مي تواند آلودگي ها را شناسايي ، جمع آوري و فرود بياورد.”
وي اظهار داشت: در دهه هاي اخير به دليل حجم بالاي صادرات نفت و سوخت هاي فسيلي و ساخت سكوهاي حفاري و سكوهاي نفتي ، آلودگي به همان نسبت افزايش يافته و كشورهاي خليج فارس بايد اقدامات لازم را براي از بين بردن آنها انجام دهند. “
همكاري ساير كشورها در زمينه نفت
مراديان با اشاره به خليج فارس و خليج مكزيك ، دو منطقه مهم اقتصادي جهان گفت: بيشترين صادرات نفت جهان از اين دو نقطه است. و با پيشرفت فن آوري حفاري و صادرات نفت ، مشتريان در سراسر جهان بايد به خليج فارس بيايند ، پيش شرط مقابله با آلودگي دريايي توسط كشورهاي علاقه مند ، و ايران با همه مشكلات و تحريم ها ، اولين كسي است كه آينده ساختارهاي مدرن تر
روغن سرنوشت را قطع كرد
در صورت امكان تصفيه آلاينده هاي نفتي پس از جمع آوري دارياپاك 1 به چرخه توليد بازمي گردند. اميد است كه تميز كردن و از بين بردن لكه هاي روغن گام موثري در پاكسازي درياي آلوده به روغن باشد.
انتهاي پيام