دوشنبه ۰۴ تیر ۰۳

سوگواره اي براي امام؛ وصايت علي(ع)

اطلاعات جامع و تخصصي در حوزه لوازم خانگي و آشپزخانه را در اينجا جستجو نماييد

سوگواره اي براي امام؛ وصايت علي(ع)

۱۰ بازديد

سه قسمت قبلي ، داز جراحت، بهبودي و شهادت علي (ع) صحبت شد در زير برخي از مطالب وصيت نامه وي ارائه مي شود. آ. وصيت نامه آرزو و دغدغه اي است كه انسان براي جانشين خود ابراز مي كند و ديگر از آن چيزي نمي برد و از دست نمي دهد و به قول …

سوگواره اي براي امام؛ وصايت علي(ع) https://d77.ir/سوگواره-اي-براي-امام؛-وصايت-عليع/ دنياي 77 Wed, 05 May 2021 21:16:13 0000 عمومي https://d77.ir/سوگواره-اي-براي-امام؛-وصايت-عليع/ سه قسمت قبلي ، داز جراحت، بهبودي و شهادت علي (ع) صحبت شد در زير برخي از مطالب وصيت نامه وي ارائه مي شود. آ. وصيت نامه آرزو و دغدغه اي است كه انسان براي جانشين خود ابراز مي كند و ديگر از آن چيزي نمي برد و از دست نمي دهد و به قول …

سه قسمت قبلي ، داز جراحت، بهبودي و شهادت علي (ع) صحبت شد در زير برخي از مطالب وصيت نامه وي ارائه مي شود.

آ. وصيت نامه آرزو و دغدغه اي است كه انسان براي جانشين خود ابراز مي كند و ديگر از آن چيزي نمي برد و از دست نمي دهد و به قول امام روزي كه جاي من خالي شود و ديگري روي آن بنشيند ، راز من در من است. چه كسي را از دست داده ايد. مي توانيد بدانيد كه (مشاوره CF 149) ، بنابراين اساسي ترين يا مهمترين مسائل ذهني انسان را مي توان در پرتو آن شناخت.

ب وي پس از بازگشت از صفين و پيگيري موارد ناخوشايند ، قبل از خطاب به امام و ساير كشور ، حضرت امام حسن (ع) را خطاب قرار داد كه در نامه هاي طولاني نهج البلاغه است و حاوي نكات و توصيه هاي اساسي و ارزشمندي است. 31. پس از آن جراحت ، وي اراده كوتاهي دارد (خطبه 149) كه براساس آن مي توان ارزشهاي انساني يا نيازهاي انساني را از ديدگاه آن حضرت خواند:

د اعتقاد به خدا ، عمل به سنت نبوي ، و اعتقاد به آخرت و مرگ انسان ، كه اساس دين آسماني و اساس تعامل انسان است ، اين است.

. پيوند اجتماعي و ادغام (خطبه 149) ، پرهيز از ستيزه جويي و ناسازگاري و از همه مهمتر ، كمك به ديگران و تمرين دوستي و تحمل در روابط و جلوگيري از سو susp ظن و تحقير ديگران. در جايي كه تحمل بزرگ تلقي شود ، به جاي تحمل زياد قرار مي گيرد (شهيدي ، ترجمه نهج البلاغه ، ص 305).

د تلاش ها براي تحكيم زندگي و تسهيل كارها براي مردم ، تا آنجا كه ممكن است (همان ، ص 145) بر دو نكته بسيار مهم تأكيد مي كند:

اول: حفظ استقلال و عزت انسان با اجتناب از وابستگي به ديگران / قدرت ؛ از هيچ چيز ديگري نبايد پرسيد!

دوم: توجيه نكردن هدف اتفاقاً. دستيابي به ثروتي كه هرگز با شر يا ثروت حاصل از كار سخت حاصل نمي شود هرگز ارزشمند نيست (همان ، ص 304).

4) سعي كنيد رابطه را با برادر و دوست تقويت كنيد و از نرمش با دشمن استفاده كنيد ، زيرا بخشش بهتر از انتقام و پيروزي است (همان ، ص 306).

5 ثبات شخصيت و شرايطي كه در آن وجود دارد تحت تأثير قرار نمي گيرد.

پ. آنچه از مجموعه وصيت نامه امام بدست مي آيد ، ارزش انسان و كرامت اوست كه نبايد توسط خود وي يا شخص ديگري آسيب ببيند ، زيرا نبايد با وي به گونه اي رفتار شود كه نشان دهنده بي توجهي به كرامت باشد و اين ارزش اوست. همانطور كه در عهد اصلي موضوع ذكر شده است – قانون طلايي اخلاق: “پسرم! خود را بين خود و ديگران قرار دهيد ، بنابراين آنچه را كه براي خود دوست داريد براي ديگران انتخاب كنيد و آنچه بد است براي خود انجام دهيد و ظلم نكنيد ، زيرا دوست نداريد تحت ظلم قرار گيريد و همانطور كه خوب كار مي كنيد نيكي مي كنيد مي خواهيد درمان كنيد و .. (نامه 31)

زندگي بشر تنها وقتي معنا پيدا مي كند كه از نظر ديني – در رعايت اصول هر ارزشي – بالاترين مسير تعالي و اخلاق را طي كند ، بنابراين امام در عمر و اراده خود به آن دست يافت.

* عضو هيئت علمي م Instituteسسه علوم و فرهنگ اسلامي ، بهار 1400. a.vasei@isca.ac.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.