وقتي كرونا بر جهان مسلط شد ، هيچكس تصور نمي كرد كه يك انقلاب بزرگ رخ دهد. سايه تاج بر جهان افتاد و كشور ما ، مدارس و دانشگاهها همراه با كار زياد بسته شد ، بنابراين اگر ويروس عصباني كمي آرام نشود ، اما وضعيت جدي تر از اين حرفه ها بود. تداوم بيماري …
منبع: خبرگذاري ايواره
مسير ۱۰ ساله را يك سالونيمه رفتيم
مسير ۱۰ ساله را يك سالونيمه رفتيم https://evarah.ir/2021/08/مسير-۱۰-ساله-را-يك-سالونيمه-رفتيم/ ايواره Mon, 02 Aug 2021 13:58:48 0000 عمومي https://evarah.ir/2021/08/مسير-۱۰-ساله-را-يك-سالونيمه-رفتيم/
وقتي كرونا بر جهان مسلط شد ، هيچكس تصور نمي كرد كه يك انقلاب بزرگ رخ دهد. سايه تاج بر جهان افتاد و كشور ما ، مدارس و دانشگاهها همراه با كار زياد بسته شد ، بنابراين اگر ويروس عصباني كمي آرام نشود ، اما وضعيت جدي تر از اين حرفه ها بود. تداوم بيماري …
منبع: خبرگذاري ايواره
مسير ۱۰ ساله را يك سالونيمه رفتيم
وقتي كرونا بر جهان مسلط شد ، هيچكس تصور نمي كرد كه يك انقلاب بزرگ رخ دهد. سايه تاج بر جهان افتاد و كشور ما ، مدارس و دانشگاهها همراه با كار زياد بسته شد ، بنابراين اگر ويروس عصباني كمي آرام نشود ، اما وضعيت جدي تر از اين حرفه ها بود. تداوم بيماري كوويد -19 منجر به تصميم گيري هاي متفاوتي شد.
به گزارش ايواره ، روزنامه فرهيختگان در ادامه نوشت: در دنيا سيستم آموزش عالي به سمت آموزش آنلاين و از راه دور حركت كرد و ايران نيز بايد وارد اين حوزه مي شد. در روزهاي اوليه ، محبوبيت آموزش آنلاين در كشور ، مانند بسياري از كشورهاي ديگر جهان ، افزايش يافت ، اما اكنون پس از حدود يك سال و نيم از اين روش آموزشي ، برخي از افراد فعال در اين سيستم آموزشي تجربه هاي متفاوتي را تجربه كرده اند. . در واحدهاي مختلف دانشگاهي از سيستم هاي داخلي و خارجي متفاوتي استفاده شده است كه البته مانند بسياري از سيستم هاي آموزش آنلاين در جهان داراي مشكل هستند ، اما هنگامي كه در دوران همه گيري توانسته است نيازهاي تعداد زيادي از دانش آموزان را برآورده كند ، بايد توجه ويژه اي به آن شود. به او پرداخت شود
ادامه تحصيل مجازي ، شايد بعد از كرونا
ماندانا نصراللهي ، مديركل آموزش و مطالعات تحصيلات تكميلي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب ، مي گويد: «موفقيت به پايان رسيده است. آموزش آنلاين براي هر م institutionسسه و موسسه آموزش عالي كمكي است كه مي توان به آن مثبت نگاه كرد. يكي از مزاياي سيستم آموزش الكترونيكي اين است كه دانش آموزان مي توانند از آن در هر شرايط و در هر شرايط اجتماعي ، آب و هواي كشور استفاده كنند و اين نقطه قوتي براي واحدها است. از آنجايي كه زيرساخت هاي سيستم هاي آموزشي آنلاين به حدي رسيده است كه حتي با ريشه كن كردن ويروس كرونا مي توانيم از آنها استفاده كنيم ، قطعاً پس از اين مدت از اين ويژگي استفاده خواهيم كرد و احتمالاً برخي از آموزش ها را به صورت مجازي ادامه مي دهيم. اما سيستم آموزش الكترونيكي كه ما در آن زمان كار مي كرديم نقاط ضعف خود را نيز داشت كه يكي از آنها مشكل اتصال دانش آموزان به سيستم بود. “مطمئناً اين مشكل بيشتر در بين دانشجويان مرتبط با اين سيستم از خارج و به طور كلي دانشجويان غيرايراني شايع بود.”
وي افزود: سيستم هاي آموزشي آنلاين ، به ويژه برخي كه بومي تلقي مي شوند ، هرگز تا اين حد تحت فشار قرار نگرفته اند و اين حجم و تعداد كاربران و كلاس ها ، اما آنچه اكنون پس از اين يك سال آموزش مجازي مشاهده مي شود ، اين است. سيستم هايي مانند دان – كه بخشهاي مختلف آن توسط جوانان ايراني پشتيباني مي شوند – توانسته اند گروه آموزشي آنلاين را در واحدهايي مانند جنوب تهران ، كه از نزديك ديده ايم ، با موفقيت نسبي پشتيباني كنند. “
دانش آموزان در امتحانات قطع انرژي شكست مي خورند
وي در مورد واكنش هاي دانشكده ها گفت: “برخي از اعضاي هيئت علمي نيز به دليل شرايط عروق بيماري كرونا به جاي رو در رو ، آموزش آنلاين را ترجيح مي دهند و در حين مكالمه كلاس هاي حضوري را نمي پذيرند.” يكي از رايج ترين مشكلات در ارتباط الكترونيكي يادگيري ارتباط با سيستم بود ، به ويژه در زمينه رمزهاي عبور و نام كاربري ، جايي كه دانش آموزان اغلب با مشكل مواجه مي شدند و در واقع مشكلات بيشتر فني بودند. “
نصراللهي با اشاره به قطعي برق هنگام امتحانات گفت: قطعي برق كه چند هفته است با آن روبرو شده ايم ، برخي از دانش آموزان را با مشكل مواجه كرده است ، بنابراين برخي از آنها در امتحانات موفق نشدند و طبق برنامه يا كلاس خود عمل كردند. ما مشكل قطع برق را كنار گذاشتيم ، خالق سيستم در اين دوره توانست نيازهاي آموزشي حدود نيم ميليون دانشجوي دانشگاه آزاد را برآورده كند و با شكست هايي كه رخ داد ، مسئله آموزش را به طور جدي دنبال كند. ” شايد عدم انعطاف پذيري و پشتيباني از سيستم ها – كه عموماً بومي بودند – مي توانست دانش آموزان زيادي را پشت سر بگذارد. “
كلاس هاي ثبت نشده ؛ بزرگترين ضعف سيستم
وي با تاكيد بر اينكه آموزش رايگان دانشگاه آزاد در قالب يك سيستم سيستماتيك به طور طبيعي داراي نقاط قوت و ضعف است ، خاطرنشان كرد: ما در قسمت گزارشگري اين سيستم با مشكلات و كمبودهاي زيادي روبرو بوديم ، بنابراين نتوانستيم حضور دانشجويان در كلاس هاي آنلاين. دانش آموز ادعا كرد كه او در كلاس ها شركت نمي كند و هيچ بخشي از ما براي حضور يا عدم حضور دانش آموز براي پرداخت شهريه وجود ندارد. در همين حال ، با عادي شدن شرايط ، دانش آموزان ترجيح مي دهند به صورت حضوري در كلاس ها شركت كنند. از آنجا كه كلاس هاي حضوري با نظم و هماهنگي بيشتري برگزار مي شود ، برخي از اساتيد در برگزاري به موقع كلاس ها مشكل داشتند كه اين امر نيز موجب نارضايتي دانش آموزان شد. يكي از بزرگترين چالش ها در برگزاري كلاس ها اين بود كه نمي توان كلاس ها را ثبت كرد و نمي توان از آنها به صورت آفلاين استفاده كرد و دانش آموزاني كه در آن زمان در كلاس نبودند اگر كلاس را به صورت حضوري ثبت نام نكنند ، كلاس را از دست مي دهند. اين چالش ها در ايران با آموزش الكترونيكي روبرو است ، جايي كه همه كشورهاي جهان با مشكلات مشابهي در آموزش آنلاين روبرو شده اند ، اما در چنين شرايطي ، اين تنها راه نجات از اين همه گيري است.
گواهينامه دانشجويي ؛ مشكل اساسي امتحانات مجازي
امير احمدي نژاد ، يكي از اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي ، تهران مركزي ، در مورد نحوه عملكرد آموزش آنلاين بيماري كرونا گفت: شرايط پس از بيماري كرونا نبايد از چنين بستري صرف نظر شود و از اين ويژگي مي توان به خوبي استفاده كرد. سيستم گراي دانشگاه مانند هر سيستم ديگري مشكلاتي دارد. يكي از مشكلاتي كه در اين دوره زماني كه درسها بصورت آنلاين برگزار مي شود ، مشكل احراز هويت دانش آموزان است ، به ويژه در بحث امتحانات ، بنابراين ما نمي توانيم افراد را در اين زمينه احراز هويت كنيم و هيچ تضميني وجود ندارد كه فردي كه پشت سيستم است بايد دانشجو باشد يا شخص ديگري ؛ “مطمئناً اساتيد سعي كرده اند اين چالش را با مدل هاي مختلف حل كنند ، اما سيستم آموزشي تحت تأثير اين مسئله قرار دارد و بازگشت آن به حالت عادي دشوار است.”
مسير 10 ساله را يك سال و نيم طي كرديم
وي در ادامه گفت كه در همان زمان يك تخت آماده شده است و ما يك سال و نيم را در فضاي رشته هاي جاده اي كه قرار بود در 10 سال گذشته بدست آوريم گذرانده ايم ، اما مزاياي اين تخت نمي تواند باشد. ناديده گرفته شد ؛ خيلي ها بودند كه عليرغم تحصيلات عاليه ، با توجه به نياز رشته خود با كامپيوتر سر و كار نداشتند ، به عنوان مثال ، برخي از دانشجويان علوم انساني ممكن است ارتباط چنداني با كامپيوتر نداشته باشند ، اما اين ويژگي باعث شد آنها با اين فضا موافقت كنند. اين ويژگي بايد براي صرفه جويي در انرژي در آينده استفاده شود تا فضاي آموزشي نيازي به گسترش نداشته باشد و بنابراين ما مي توانيم از اين ويژگي حتي در شرايط عادي به صورت محدود استفاده كنيم ، مانند 20 درصد كلاس ها در قالب آموزش مجازي و 80 of آن. به صورت حضوري برگزار مي شود. “جلساتي كه مي توانند در اين سيستم كاربردي باشند ، يا حتي كلاسهاي فوق برنامه ، مي توانند بسيار مفيد باشند.”
نياز به واكسيناسيون دانشگاهيان قبل از شروع سال جديد
وي خاطرنشان كرد كه عليرغم مزاياي يادگيري الكترونيكي ، مشكلاتي وجود دارد و افراد و مديران بايد اين سيستم را تشخيص دهند كه چه مشكلاتي ايجاد شده و كدام قسمت ها تحت تأثير قرار گرفته اند. در همين حال ، به ويژه رشته هاي غير پزشكي آسيب هاي زيادي متحمل شده اند. اين رشته ها به دليل دخالت در كار ، بستري شدن در بيمارستان و كارهاي جراحي از نظر بار علمي آسيب زيادي نديده اند ، اما رشته هاي غيرپزشكي به ويژه مهندسي ، علوم پايه و حتي علوم انساني آسيب ديده اند. انجام شد. در واقع ، تمام دنيا تحت تأثير آموزش آنلاين قرار گرفته اند ، اما تحصيلات عالي ما آسيب مضاعفي ديده است. كاري كه مي توان انجام داد اين است كه پس از واكسيناسيون گروه هاي آسيب پذير در جامعه ، بهتر است دانشگاه ها و تحصيلات در اولويت قرار گيرند تا اساتيد ، دانشجويان و كاركنان بتوانند قبل از شروع سال تحصيلي واكسينه شوند و سپس براي محيط آموزشي صورت صورت خود را ادامه دهند.
يكي از اعضاي هيات علمي دانشگاه مي گويد: “اگرچه صحبت از برگزاري امتحانات به صورت حضوري مطرح شد ، اما سرانجام تصميم گرفته شد كه امتحانات اصلي به صورت آفلاين در همان سيستم دانشگاه آزاد اسلامي برگزار شود و معمولاً مشكلي در اين زمينه وجود دارد.” اتفاق خاصي نيفتاد. در سيستم آفلاين ، مربي زمان امتحان را تعيين مي كند ، دانش آموز فرم س seesال را مي بيند و مي تواند به پاسخ دادن و بارگذاري تصوير پاسخ قبل از پايان زمان امتحان ، ادامه دهد. “در صورت قطعي برق ، دانشجو مي تواند پاسخ امتحانات و اسناد را براي استاد ايميل كند و در موارد خاص ، اسناد مربوط به قطع برق را به بخش ارائه دهد ، اگرچه اين بررسيها با حساسيت هر دانشگاه انجام مي شود. شوراي آموزش و پرورش “
احمدي نژاد در مورد واكنش معلمان و دانش آموزان به ادامه تحصيل گفت: “به طور متوسط همه آماده برگزاري كلاس هاي حضوري هستند و تقريبا هيچ كس از ادامه كامل اين شرايط راضي نيست.” كلاسهاي حضوري دانش آموز را ملزم به حضور در كلاس مي كند ، اما در حال حاضر ، فرد در كلاس درس مجازي در محل كار است و اغلب به كلاس توجه نمي كند. ادامه اين فضا مشكلات خانواده و سيستم آموزشي را افزايش مي دهد. اين سيستم نبايد به طور كامل حذف شود يا نبايد به طور كامل به آموزش الكترونيكي متمركز شود ، اما با همان 20 درصد آموزش الكترونيكي در شرايط عادي ، مي توان به دانش آموزان شخصاً مدرك اعطا كرد. در حال حاضر بستر اين فضا آماده است و دانشگاهها بايد به نحو مطلوب از آن استفاده كنند و اعتراضات آن گرفته شود تا سواد دانش آموزان از سطح خاصي پايين نيايد. “شما بازار كار داريد.”
تداوم آموزش الكترونيكي ، تغيير چشمگير سيستم آموزشي پس از كرونا
آنچه روشن است اين است كه آموزش الكترونيكي در سطح دانشگاه رويدادي بود كه اگرچه در قالب هايي مانند آموزش الكترونيكي در دانشگاه هايي مانند دانشگاه تهران در سال هاي اخير تجربه شده بود ، اما اتفاقي بود كه در دوران كرونا رخ داد. در اين دوره ، اگرچه برخي از دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي از سيستم هاي خارجي استفاده مي كردند ، اما برخي از سيستم هاي داخلي با حمايت آموزش آنلاين توانستند به محيط زيست آموزش آنلاين تبديل شوند. رويدادي كه مانند هر فناوري ديگري داراي نقاط قوت و ضعف بسياري است ، اما تصميم خود دانشگاه آزاد مبني بر سپردن كار حساس آموزش الكترونيكي به سيستم ها ، كه بخش مهمي از آن توسط جوانان كشور ما حمايت مي شود ، تصميمي بود كه اكنون مي توان پس از يك سال آموزش الكترونيكي اتخاذ كرد. او آن را بررسي كرد و به طور كلي ، عليرغم ضعف ها و اعتراضات ، يك نتيجه كلي كلي داد. با اين حال ، موضوع آموزش الكترونيكي چيزي نيست كه پس از كرونا به طور كامل حذف شود ، و يكي از تغييرات قابل توجه در سيستم آموزشي ايران و بسياري از كشورها در دوران پس از كرونا است.
انتهاي پيام
منبع: خبرگذاري ايواره
مسير ۱۰ ساله را يك سالونيمه رفتيم