پنجشنبه ۰۷ تیر ۰۳

نهاد مدني «مرجعيت»، ميراث آيت الله حكيم و آينده حوزه نجف

اطلاعات جامع و تخصصي در حوزه لوازم خانگي و آشپزخانه را در اينجا جستجو نماييد

نهاد مدني «مرجعيت»، ميراث آيت الله حكيم و آينده حوزه نجف

۱۱ بازديد

پس از مرگ ناگهاني وي ، و حوزه انتخابيه نجف در ابتدا به عنوان چهار مرجع ذكر شد ، تأثير اين فقدان بر آينده حوزه نجف و مقامات آن مورد بحث قرار گرفته است. سمينارها بايد در مورد مسائل داخلي سمينار صحبت كنند ، اما به عنوان ناظر خارجي كه تاريخ ، ساختار ، سنت …

نهاد مدني «مرجعيت»، ميراث آيت الله حكيم و آينده حوزه نجف https://d77.ir/نهاد-مدني-مرجعيت،-ميراث-آيت-الله-حكي/ Fri, 10 Sep 2021 11:54:58 0000 عمومي https://d77.ir/نهاد-مدني-مرجعيت،-ميراث-آيت-الله-حكي/ پس از مرگ ناگهاني وي ، و حوزه انتخابيه نجف در ابتدا به عنوان چهار مرجع ذكر شد ، تأثير اين فقدان بر آينده حوزه نجف و مقامات آن مورد بحث قرار گرفته است. سمينارها بايد در مورد مسائل داخلي سمينار صحبت كنند ، اما به عنوان ناظر خارجي كه تاريخ ، ساختار ، سنت …

پس از مرگ ناگهاني وي ، و حوزه انتخابيه نجف در ابتدا به عنوان چهار مرجع ذكر شد ، تأثير اين فقدان بر آينده حوزه نجف و مقامات آن مورد بحث قرار گرفته است.

سمينارها بايد در مورد مسائل داخلي سمينار صحبت كنند ، اما به عنوان ناظر خارجي كه تاريخ ، ساختار ، سنت و فرهنگ سمينار را در سالهاي اخير مطالعه كرده است (برخي از مسائل در خاطرات “مدرسه نجف اشرف” نيز ذكر شده است) گفته مي شود كه شيعه يكي از نهادهاي اساسي و پايدار است و ساختار علمي ، روشها و ويژگيهاي خاص آن در چند قرن گذشته ، عليرغم تغييرات عظيم و عميق تاريخي. خاستگاه يا معلم كبير و استوانه مانند شيخ طوسي و صاحب جواهر ، شيخ انصاري و آخوند خراساني ، سيد محمد كاظم يزدي ، سيد ابوالحسن اصفهاني ، شيخ محمد حسين نائيني ، شيخ محمد حسين نائيني ، شركت شيخ محمد حسين و آيت الله سيد محسن حكيم و آيت الله ابوالقاسم خويي و خميني (در زمان تبعيد) و آيت الله سيستاني ، و در زمان هاي مختلف و در سخت ترين شرايط سركوب ، از جمله رژيم باپتيست ، وجود خود را حفظ كرده و اين اطمينان را ايجاد مي كند كه ضعيف و ضعيف نيست. ميدان ضد عفوني شده خوشبختانه در دوران پس از صدام ، حوزه علميه نجف اشرف دوران جديدي از تلاش علمي و رشد كمي و كيفي را تجربه كرده است. حوزه انتخابيه به آزادي انديشه و تنوع رفتار در انتخابات احترام مي گذارد و با اجتناب از سياست زدگي ، سكولاريسم ، قدرت طلبي و رقابت هاي مزاحم حزبي ، راه را براي پيشرفت ها و خلاقيت هاي جديد هموار مي كند. پيچيدگي ها ، نيازها و شبهات دشوار امروز و آينده را با كمك اجتهاد و رويكرد به روز شده در زمينه اين تحول برآورده كنيد. اقدامات درخشان و عاقلانه رهبر نجف اشرف آيت الله سيستاني و ديگر بزرگان نجف اشرف در زمينه حقوق بشر ، حق اعتراض ، حق رأي ، حق حاكميت و احترام به آزادي هاي فكري ، آزادي هاي مدني ، حقوق اقليت ها و فرهنگ گفتگوي بين مذهبي و بين مذهبي. توجه ، همانطور كه در جلسه پاپ و فقه غرب مشاهده كرديم ، شواهد بيشتري بر اين مدرنيته و تعامل با جهان پيرامون است ، كه ضامن حوزه نجف و عميق و طولاني مدت آن است. و اين يك بحث طولاني مدت خواهد بود و انتظار مي رود ادامه و گسترش يابد.

در شيعه ، “اقتدار” بيش از هر چيز يك نهاد مدني و معنوي است و “اقتدار” يك شخصيت مدني و معنوي است كه هويت و تأثير خود را از فرقه گرايي در عمل و عمل به “دين” ، مذهبي ، اخلاقي ، بشردوستانه و ايماني مي گيرد. ، مسئوليت اجتماعي هويت ديگر يك مرجع يا مرجع قبلي نيست و يك تابع است. فقدان هرگونه مرجع ديني به اندازه وزن فكري ، روحي و اخلاقي او خلأ ايجاد مي كند و شاگرد او ، نويسندگي ، فتواي او ، آفرينش فكري ، شيوه زندگي سياسي ، اجتماعي و حتي شخصي ، ميراثي به جا مي گذارد كه گاهي ده ها و صدها سال دوام مي آورد. مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت. ستون حوزه ، اقتدار است و بسياري از توسعه هاي دامنه حول و حول اقتدار مي چرخد ​​و تا حد زيادي توسط حوزه و اقتدار آينده آن تعريف مي شود. در عين حال ، بايد توجه داشت كه پايداري يك م semسسه حوزوي عميقاً بسته مانند نجف اشرف يا يك مدرسه بزرگ مانند كوم را نمي توان با سمينارهاي كوچكي مقايسه كرد كه گاهي اوقات مي درخشند و سپس با مهاجرت و مرگ به عنوان يك شخصيت و در آن كاهش مي يابد. در آستانه انقراض است. اهداف تعيين شده ، قابليت هاي علمي و باروري فكري ، طيف وسيعي از معتقدان ، مهارت ها ، آزادي اقتصادي ، سنت ها و سبك ها و تفاوت ها و توانايي رهبر و بدن او در كنترل روابط با جامعه هدف و ساير سازمان هاي اجتماعي ، مانند همچنين افراد و قدرت آن. نگرش و موقعيت.

در اين مورد ، روند رشد و اعلام و تأييد اقتدار در سمينارهاي مهم شيعه بسيار مهم است. در اديان ديگر نيز چنين است و البته سنت هاي خاص خود را دارد و گاهي خارج از صلاحيت آن نهاد ديني است و در واقع توسط نهاد سياسي تعيين مي شود.

سنت هاي هر نهاد ديني بايد در زمينه تاريخي ، تاريخي ، اجتماعي و سياسي مورد بررسي و تحليل قرار گيرد. حوزه علميه مكدساح قم و حوزه علميه نجف اشرف شباهت هاي زيادي به عنوان دو شاخه علم و فقه شيعه و نيز تفاوت هاي زمينه هاي تاريخي ، تاريخي و سياسي و سنت هاي داخلي خود دارند. يكي سنت اعلام قدرت است كه در هر مورد متفاوت است و مطمئناً مي توان آن را مورد انتقاد قرار داد. به عنوان مثال ، در سمينار مقدس كام ، اعلام مرجعيت دانشجويي در زندگي معلمان رايگان و معمول است و بنابراين در اين سمينار ، چندين نسل از مراجع تقليد با انتشار يك متن كاربردي ، و چند نسل مجتهد جوان حتي پس از چند مقام براي عموم روشن است و در عين حال جامعه مدرس و دولت در به رسميت شناختن برخي مراجع يا دست كم گرفتن برخي ديگر نقش دارند. با اين حال ، در حوزه نجف اشرف ، روند اعلام مقامات به اين شكل نيست و معمولاً يك معلم ، در زندگي دانش آموزان ، اگرچه آنها بسيار برجسته هستند ، از انتشار يك قرارداد عملي خودداري مي كند و مقامات اعلام مي كنند. اگر نجف اشرف اكنون بيشتر اسامي سه مرجع را مي شنود ، به اين دليل است و اين به معناي فقدان شخصيت علمي برجسته در سطح مرجعيت نيست ، بلكه به معناي پيروي از صدها سنت و اصول براي سالهاي متمادي است. جلوگيري و مقاومت در برابر رقابت يا جلوگيري از دخالت خارجي در ايجاد منابع. در حال حاضر ، شخصيت هاي برجسته در نجف مشغول درس ها و بحث هاي بسيار سنگيني هستند و با توجه به اهميت درس ها و عمق مباحث و توجه دانشجويان و درستي اساتيد ، هميشه افرادي با دانش ذاتي در مورد آنچه شخصيت بعدي خواهد بود ، و بنابراين ، اگر مرجعي در حال مرگ باقي بماند. حوزه نجف ، با رعايت سنت ها و دقت. البته ، نهادهاي دولتي يا بروكرات ها در روند اعلام قدرت در نجف اشرف دخالت نمي كنند ، حتي اگر اين كار را انجام دهند ، معمولاً به جايي نمي رسند. سنت شكستن آنلاين و خودداري از ارث بردن اختيار و مرجعيت ، ارجاع مرجع تقليد مرجع متوفي به مراجع ديگر و همچنين تكميل فعاليتها يا واگذاري مديريت مركز و نهاد مرجع متوفي به مرجع زنده ، سنت ديگري است كه در نجف اشرف جدي است.

با اين مقدمه آمده است كه غيبت آيت الله حكيم ، كه مرجع بزرگ و صاحب سبك حوزه علميه نجف اشرف و يكي از اسرار و نمادهاي اين سمينار و “ال گرانسانگ حكيم” با وجود ناباوري ، تلخي و از دست دادن و روشن بودن وضعيت و اسكان بزرگان نجف ، اين بدان معنا نيست كه موانع يا ابهاماتي بر سر راه اين رشته وجود داشته باشد و اگرچه فضاي آنها خالي است ، بلكه به دليل تلاش ده ساله آنها در نگارش كتاب و آموزش دانش آموزان است. يك فقيه عالي رتبه مانند حضرت آيت الله سيستاني و يك فرد صبور ، معتدل ، دورانديش ، ثابت قدم و آگاه است كه در توسعه حوزه نجف در دوران پس از صدام نقش بي نظيري داشته است و يكي از اصلي ترين آنهاست. اركان جهان شيعه به ياد داريم كه حضرت آيت الله سيد محسن حكيم و حضرت آيت الله سيد ابوالقاسم خوي جهان فاني را از آن جلال شخصيتي و علمي پر كردند و حوزه انتخابيه نجف اشرف نه تنها حركت نكرد يا متوقف نشد ، بلكه ميراث ايشان حوزه را بارورتر كرد. در قلب آن حوزه ، نجف و كومه ، امروز بسياري از مراجع بزرگ ظهور كرده اند. حتي در حال حاضر ، علاوه بر سطح فعلي ، حوزه نجف از حضور بسياري از اساتيد برجسته بهره مي برد و شواهد نشان مي دهد كه اساتيد سطح اول ديگري نيز در سطح مرجعيت هستند و اين سمينار براي مجتهدين و طلاب شناخته شده است ، اما به دليل به آهستگي ذكر مي شود و نام آنها ذكر مي شود و هركسي سر جاي خود مي ايستد.

البته مسأله مرجع عاليقدر شيعيان تابع عوامل ديگري است مانند وزن مرجع بعدي ، شبكه دانش آموزان و رضايت تعداد زيادي از بزرگان و سرنوشت مردم و 7. مهمتر از همه ، خداوند اراده در قرن گذشته ، گاهي در كوم ، گاهي در نجف و گاهي در هر دو كشور ، و علل و سنتهاي تيح بر انتخاب و سرنوشت آنها تأثير مي گذارد ، چيز ديگري كه بايد در زمان آن ارائه شود.

اگر از سخنان بزرگان و اساتيد حوزه علميه نجف اشرف پيروي كنيد و گفتار ، سلوك و رفتار آنها در اين ايام را مشاهده كنيد ، دو موضوع خاص وجود دارد ؛ يكي اينكه اين حوزه متعلق به حضرت ولي عصر (عج) است و آنها به اين حوزه معتقدند خدا را شكر و عنايت حضرت اميرالمومنين علي (ع) و ديگري اين كه معتقدند اين حوزه فقط اين نه تنها رمز بقا است ، بلكه او راه رسيدن به جلال و عظمت خود را نيز مي داند. درود بر شما و رحمت و بركات خداوند.

* منتشر شده در وب سايت شفقنا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.